מנהל חכם יודע
מנהלים רבים יודעים להתנסח, ועדיין – לרוב אין זה מספיק כדי להשיג את אותו אפקט של נאום גדול או של מסר ייחודי. כתיבה אישית למנהלים ולבכירים מתמצתת את כל המאפיינים של כתיבה חכמה, יצירתית ומדויקת. אם זה נאום, בלוג אישי או מכתב מנכ"ל לעובדים – כל טקסט כזה צריך לחבר יחד תוכן מעניין עם דגשים מקצועיים, להניע לפעולה או למחשבה, לזקק מסרים באופן מהוקצע, לשלב בין סגנון אישי לשפה הארגונית, לשקף אסטרטגיה וחזון ולהישאר בגובה העיניים – וכל זאת, מבלי ליפול למלכודות הקיטש, הבנאליה והשעמום. לא במקרה, מעטים הם אנשי הציבור והמנהלים שכותבים בעצמם לעצמם.
איש אחד אמר
"כבר 20 שנה אני לא אומר משהו שלא נכתב על ידי כותב נאומים, אפילו לא לאשתי" – אמר ג'ו קווימבי, ראש העיר ספרינגפילד, באחד מפרקי "משפחת סימפסון". כן, גם זו אומנות: לשלב בנאום, במקום המתאים ובקונטקסט הנכון, את הציטוט הקולע ביותר – לפעמים הכי מתבקש ולפעמים הכי מפתיע – ולהצליח לעשות זאת כחלק מה-FLOW הטבעי של הטקסט; ממש כמו לשחק פה ושם עם מונח לועזי, עם קריצה כלשהי, עם מטאפורה מעניינת או ביטוי שיתפוס את האוזן ואת הלב.
הריתמוס הפנימי
ועדיין, אין פה נוסחת קסמים: בכתיבת נאום או טקסט אישי אחר חשוב להרגיש את האדם שכותבים עבורו, להתחבר לשפה הטבעית שלו, לחוש את הריתמוס הפנימי ואת הזרימה המדויקת שתהפוך את מילותיו לטבעיות, מרשימות ומשכנעות – כאלו שמשלבות למרקם אחד את הממלכתי והאישי, הרציונלי והרגשי; שיודעות לגעת, לחבר וגם להלהיב, בלי פומפוזיות וללא מינון יתר. פשוט זה לא – אבל המורכבות צריכה להישאר בין השורות. בסופו של דבר, את התחכום של נאום טוב אפשר לסכם בפרפראזה על המשפט הידוע: "מה שלא יעבור פשוט, פשוט לא יעבור".
גם ראש וגם בטן
אז איך בכל זאת עושים את זה, ועושים את זה טוב? לומדים את האיש בדרכים שונות (לכן גם מומלץ לשתף מידען בתהליך) ומחברים לכך אינטואיציה טובה, שליטה בניואנסים, ניסיון רב ויכולת כתיבה שמחברת יחד את "הראש" ואת "הבטן". כשאורזים נכון את התוכן ואת העטיפה, ומשתמשים בכל המרכיבים האלה במינונים הנדרשים – מצליחים לייצר אמירה מקורית, רלוונטית וזכירה, שלא תגרום לקורא (או למאזין) לאבד קשב והתייחסות גם בעולם עתיר רעשים כמו שלנו.
לא משנה איפה
כל זה נכון לגבי כל טקסט אישי שנכתב עבור בעל תפקיד: נאום לאירוע פרונטלי או דיגיטלי, ברכה לקליפ או לסרטון, בלוג, איגרת מנכ"ל, טור אישי בפורטל, ראיון למגזין החברה ועוד. בפני המנהל הבכיר פרוס כיום מגוון רחב של כלים וערוצי תקשורת, שבאמצעותם הוא יכול לפנות ישירות לעובדים, לשדרת הניהול, ללקוחות או לציבור הרחב. כשאנו עובדים מול מנהלים ובכירים במשק, המובילים ארגונים עסקיים וממלכתיים, אנו מייצרים יחד איתם ועבורם את המסר המדויק והקולע ביותר, בהתאמה מלאה לקהל היעד ולערוץ הפעילות הנבחר.
נאמת לנו מאוד
והשורה התחתונה? נכון, גם היא חשובה בכל נאום או מסר כתוב. מחקרים מראים, שהחלקים הזכורים ביותר בטקסט הם ההתחלה והסוף. למרות זאת אנו מאמינים, שחשוב לומר דברים של טעם גם בין ה"עושים כניסה" ל"גראנד פינאלה". ובכך נסיים להפעם; גם כל נואם מוכשר צריך לדעת מהי הנקודה שבה אומרות לו העיניים: תודה, נאמת לנו מאוד.
מעניין אתכם לשמוע עוד? מוזמנים ליצור קשר: אורן, 052-2941860
Comments